Groente- en fruitcoöperatie BelOrta sluit 2020 af met 480 miljoen euro productomzet

04/01

Groente- en fruitcoöperatie BelOrta sluit 2020 af met 480 miljoen euro productomzet

Sint-Katelijne-Waver, 4 januari 2021

2020 zal ongetwijfeld de geschiedenis ingaan als één van de meest turbulente jaren van de afgelopen decennia.. Gebukt onder de gevolgen van het COVID-19 virus werd de cruciale rol van de voedingssector voor de hele samenleving meer dan ooit duidelijk. Dankzij de niet-aflatende inzet en toewijding van onze producenten, werknemers en klanten konden we de Belgische consument ook in crisistijden continu bedienen van heerlijke dagverse groenten en fruit. Het kalenderjaar 2020 ronden we af met een productomzet van 480 miljoen euro, een verhoging van 7% ten opzichte van 2019, goed voor een totale verkoop van 665 miljoen eenheden verse groenten en fruit (ca. 490 miljoen kg). Het mag echter niet verbazen dat 2020 de geschiedenis in gaat als een jaar van uitersten. De balans al naargelang productgroep is dan ook sterk uiteenlopend.

Moeizaam jaar voor groenten met een sterke out-of-home-consumptie

Tomaten, komkommers, slasoorten,… Het zijn slechts enkele producten waarvan de consumptie sterk gestuwd wordt door horeca, foodservice en andere out-of-homeconsumptie. In combinatie met frequente periodes van   hoge producties werd het voor bepaalde producten een heel moeilijk jaar. Andere producten, waaronder witloof, kenden dan weer één van de sterkste jaren uit het afgelopen decennium, al dan niet gesteund door de “koop lokaal” tendens die de Belgische consument sinds maart in de ban houdt. Algemeen merken we een lichte stijging (+6%) wat het volume glasgroenten betreft en een lichte daling bij de vollegrondsgroenten (-4%). Op productniveau noteren we komkommers, rode paprika, trostomaten en pruimtrostomaten als de sterkste stijgers qua aanvoer. Bloemkool, courgettes en aubergines kenden een daling terwijl andere grote producten zoals kropsla, multicolorsla, prei en witloof een min of meer gelijke aanvoer hadden t.o.v. 2019.

Een fruitjaar op twee snelheden

Naar aloude gewoonte kan het hardfruitseizoen 2019-2020 ingedeeld worden in twee onderscheiden periodes. De eerste maanden van 2020 verliep de commercialisatie van onze appels en peren relatief vlot. Het oogstseizoen 2020 diende zich ietwat anders aan. Waar de afzet van onze appels – onder meer door het beperkt beschikbaar volume – tamelijk goed verloopt, merken we een veel stroevere situatie bij peren, dit omwille van hogere oogstcijfers voor peren doorheen heel Europa. Lichtpunt is de clubraswerking, met sterke resultaten voor onder andere de intussen gekende Kanzi® appel en de gloednieuwe Fred® peer.

Na het recordjaar 2019 vielen we dit jaar terug naar een volume van 1,7 miljoen kilogram zoete kers, dit o.a. door de moeilijke weersomstandigheden in de bloeiperiode. Minder kersen dus, maar nog steeds van absolute topkwaliteit, hetwelk beaamd werd door Vlaams minister van Landbouw  Hilde Crevits tijdens haar BelOrta-bezoek in het kader van de officiële opening van het kersenseizoen begin juni.

Ook de volumecijfers voor aardbeien vielen ietwat terug naar 9 miljoen kilogram in 2020 (-10% t.o.v. 2019). De vermarkting verliep wel vlotter, met zowel de Belgische als buitenlandse consument die deze gezonde snoepjes erg konden smaken.

De resultaten bij het gamma houtig kleinfruit (met o.a. frambozen, braambessen, blauwe bessen & rode bessen) lopen dan weer sterk uit uiteen. Waar typische horecaproducten zoals braambes een stroef 2020 kenden, onderscheiden we (mede door de lagere producties) een beter afzetseizoen voor o.a. blauwe bessen.

Diversificatie en vernieuwing van het aanbod is een belangrijke pijler in ons fruitbeleid. Na de succesvolle introductie van de Belgische pruim BelOplum in 2018 konden we dit jaar opnieuw uitpakken met een gloednieuwe referentie : de Belgische meloen BelOmelon. Een innovatie die naar meer smaakt. Verwacht je dus ook volgend jaar aan zomers smaakgenot van eigen bodem.

Bio-afdeling blijft gestaag groeien

Bio zit reeds sinds 2010 in de lift, en dat merken we ook bij BelOrta. De totale besteding aan bio-producten blijft gestaag stijgen, net als het BelOrta-aanbod. Het afgelopen seizoen tekenden we onder andere een areaaluitbreiding in glasgroenten op en introduceerden we nieuwe referenties op de markt, met o.a. de lancering van bio-koolrabi. Net als vorig jaar wordt onze top 3 bio-producten ingenomen door witloof, komkommer en tomaten, met eveneens mooie productiecijfers voor onder meer appels, peren en blauwe bessen.

Verpakkingen : ook in uitdagende tijden kiezen we de weg vooruit

Met de officiële opening van de gloednieuwe kistenwasserij op onze site te Sint-Katelijne-Waver, onder goedkeurend oog van Vlaams Minister van Omgeving Zuhal Demir, werd in juli opnieuw een belangrijke stap in de richting van duurzaam verpakken gezet. Dankzij deze nieuwe faciliteiten zijn we in staat optimaal gebruik te maken van milieuvriendelijke, opvouwbare klapkisten. Ook op het domein van kleinverpakkingen stonden we niet stil, met onder meer de uitrol van de gloednieuwe Sort & Pak afdeling in BelOrta Zellik.

Op productvlak werden ook in 2020 een heleboel (klein)verpakkingsinnovaties gerealiseerd. Onder meer de banderolverpakking (bruikbaar voor tomaten, komkommers etc.), 500gr karton snackemmer en MDF-kist, dankzij haar stevigheid dé second life verpakking bij uitstek, werden dit jaar op de markt gebracht.

BelOrta als (merk)gezicht voor lokale groenten en fruit : van bekend merk naar voorkeursmerk

De afgelopen jaren werd het BelOrta-merk via een alomvattende mediamix geïntroduceerd bij de Belgische consument. Met resultaat : intussen mogen we ons één van de bekendste groente- en fruitmerken op de Belgische winkelvloer noemen. De consument beschouwt BelOrta ook meer en meer als voorkeursmerk. BelOrta-producten worden namelijk geteeld met heel veel vakkennis en -passie, met aandacht voor smaak, versheid en duurzaamheid én met een duidelijke lokale verankering. Dit verhaal zetten we ook in 2021 graag verder in de kijker bij de Belgische eindconsument.

Een blik vooruit (en over de grenzen)

De voortdurende internationalisering van de afgelopen decennia kreeg sinds de uitbraak van de COVID-pandemie een stevige knauw. Niettemin bleven we ook in 2020 – trouw aan onze filosofie – continu werken aan innovatie in en verruiming van de markt. BelOrta-producten vonden dan ook afgelopen jaar opnieuw hun weg naar meer dan 70 landen wereldwijd.

Slotsom : 2020 zet de rol van coöperatief ondernemen meer dan ooit in de kijker

Het jaar 2020 zal zonder twijfel stevig in ons collectief geheugen gegrift blijven als breuklijn in de evolutie van onze moderne samenleving. Mogelijkerwijs delen we onze geschiedenisboeken binnenkort op in het pré- en post-COVID tijdperk. De blijvende sleutelrol van coöperatief ondernemen, het samen naar de markt gaan, staat hoe dan ook buiten kijf. Het innoverend vermogen, internationaal ondernemerschap, de inspanningen op vlak van duurzaamheid en continue durf en ambitie blijft ook in moeilijke tijden overeind als de rode draad achter onze bedrijfsvoering. In 2020 werd BelOrta erkend als VOKA Onderneming van het jaar en mochten we van de Verenigde Naties het SDG Pioneer Certificaat inzake duurzame ontwikkeling in ontvangst nemen. Twee mooie erkenningen die ons enkel motiveren om, samen met onze producenten, de ingeslagen wegen te vervolgen en de vele uitdagingen aan te gaan. En die uitdagingen zijn er zeker in 2021. Met de gevolgen van de Corona-crisis en Brexit op kop, maar ook de nog stevige naweeën van de Rusland-ban, de oprukkende concurrentie bij een aantal producten van buiten Europa, de ambities op vlak van bio en het verpakkingsvraagstuk om er maar enkele te noemen.

Ook aan productiezijde staan we voor een aantal belangrijke uitdagingen. Het arbeidsvraagstuk blijft een heikel punt, maar ook de ruimte om nog te mogen en kunnen ondernemen en produceren is meer dan ooit noodzakelijk. 2020 heeft ons heel veel geleerd, maar voedselzekerheid was een heel belangrijk issue, laat ons dat nooit vergeten. Daarom zijn we verheugd dat 2021 door de Verenigde Naties uitgeroepen is tot het jaar van groenten en fruit. Producenten en medewerkers van BelOrta zetten hier mee de schouders onder, maar vragen dan ook dat er een sterk draagvlak en ruimte gecreëerd wordt zodat het niet enkel bij woorden blijft maar dat  we als coöperatie die ambitie duurzaam en toekomstgericht kunnen waarmaken.